Kom igång med BL Byråstöd

Den här sidan innehåller en översikt av de inställningar och funktioner som behöver göras för att komma igång med BL Byråstöd.

Se en film:

Helt webbaserat!

BL Byråstöd är en webbaserad tjänst vilket innebär att du endast behöver logga in via en webbläsare för att komma igång. Adressen är byrastod.blinfo.se

BL Agent – om du jobbar i andra BL-program

För att öppna dina lokalt installerade BL-program från BL Byråstöd behöver du installera ett litet insticksprogram som heter BL Agent. Det kan du hämta här >>

Läs mer om BL Agent

Använd Google Chrome

Vi har optimerat BL Byråstöd mot Google Chrome och kan i dagsläget ej garantera full funktionalitet i övriga webbläsare. Vi arbetar med att säkerställa funktionaliteten i övriga.

Läs mer om Val av webbläsare

Inloggningsuppgifter kommer via mail

Är du tidigare kund hos oss och har någon av tjänsterna BL Skatt eller BL Bokslut i molnet kan du använda samma inloggningsuppgifter som dem. Är du ny kund får du ett aktiveringsmail där du själv väljer användarnamn och lösenord. Skulle du tappa bort ditt lösenord kan du vid inloggningsrutan klicka på Glömt lösenord för att skapa ett nytt.

Startsidan

När du loggat in i BL Byråstöd kommer du till en startsida. Den fungerar som en kombinerad sök och nyhetssida där du enkelt kan söka i vårt frågeforum och i manualen. Du kan läsa om relaterade nyheter, få upplysningar om viktiga datum och mycket mer. Innehållet här kommer att uppdateras kontinuerligt för att vara en levande portal.

Den blå listen

Längst upp i BL Byråstöd ser du den blå listen. Där hittar du Frågor och Svar; vårt supportforum där du kan söka svar men även ställa nya frågor om BL Byråstöd. Längre till höger finns kugghjulet som leder dig till Byråinställningar och allra längst ut i hörnet har du utloggning. Oavsett i vilken aktivitet du befinner dig kan du alltid nå dessa funktioner.

Öppna Frågor & Svar

Uppläggning av klienter

Det du först av allt ska göra när du loggat in i BL Byråstöd är att lägga upp dina klienter i byråstödet. Det kan du enklast göra via import av ditt klientregister.
Det går även att lägga upp klienter manuellt. Vi har specialanpassat en exportfunktion från BL Administration (version 2016.2.103) och från BL Klient (version 2016.1.102).
Du kan även skapa import-fil från Excel.

Läs mer om import

Skapa uppdragsmallar

En av BL Byråstöds smarta funktioner är att du kan välja mallar för olika uppdrag som du kan ta med vid import. Detta för att ytterligare spara tid vid uppläggning.
Mallarna kan du anpassa efter dina önskemål. Behöver du sedan ändra något på någon klient kan du göra det på klientkortet.

Läs mer här om uppdragsmallar

BL Byråstöds uppdragsflikar

Under den blå listen hittar du förutom Start följande flikar:

Alla aktiviteter

Under fliken Alla aktiviteter hittar du en lista med alla aktiviteter som håller å att förfalla (eller har förfallit). Du ser de mest brådskande aktiviteterna längst upp. Listan sorteras på deadlinedatum.

Bokföring

Under fliken Bokföring hittar du en lista med aktiviteter som hjälper dig att hålla koll och få överblick på de tjänster som har med bokföring att göra och med hjälp av urval kan man få fram just den information du behöver vid det tillfället.

Skattedeklaration

Under fliken Skattedeklaration har vi samlat dina klienter vars uppdrag och tjänster handlar om skattedeklaration, här kan du enkelt få en överblick och hålla koll på vad som är utfört och kvar att göra.

Kontrolluppgifter m.m

Under fliken Kontrolluppgifter m.m har vi samlat dina klienter vars uppdrag och tjänster handlar om kontrolluppgifter och Forarapporteringar. Här har vi specificerat kontrolluppgifterna för lön, ränta och utdelning. Vilket gör att du enkelt kan hålla koll på vad som är utfört och kvar att göra.

Klienter

Under fliken Klienter  får du en överblick på samtliga klienter. Här lägger du upp nya klienter, redigerar kundkort och uppdrag, Du kan även ta bort klienter här som du aldrig jobbat med i byråstödet. Om du inte längre ska utföra tjänster åt en klient kan du sätta den som inaktiv.

Uppdrag och Tjänster

För att du ska få upp några aktiviteter att utföra under Alla aktiviteter och på uppdragsflikarna måste du först lägga till tjänster på dina klienter. Det kan du göra i samband med import av dina klienter eller lägga till på en klient i taget.

Gå in på den klient du vill lägga till tjänst på. Gå in under fliken Uppdrag. Klicka på knappen Lägg till tjänster. Sök fram och markera de tjänster du vill lägga till. Välj ett startdatum som tjänsten utförs i: gäller det tex månadsmoms för oktober ska startdatumet vara någon gång i oktober för att aktiviteten ska dyka upp i tid innan 12:e december. När du lagt till tjänsten har den fått de inställningar på periodicitet, handläggare med mera som kommer från uppdragsmallarna. du kan klicka på tjänsten och ändra dessa inställningar. Läs mer om hur du lägger till tjänst på klientnivå här. 

Vid import av klienter kan tjänster från uppdragsmallarna läggas till. Du kan läsa mer om detta här.